volksWAGEN kELETRŐL

DACIA-RENAULT LOGAN teszt, egy kicsit másként...

Kéne a családba egy új, strapabíró családi kocsi, 2 millió körül. Eleddig e mondatok után sokan néztek volna rám furcsán. DE! Megjött a Logan.

A Dacia. Miért is ez a neve? Gondolom a teljes Renault tervezés és know how után elvárhatnánk a kocsi elején is a rombuszjelet, de a német és japán babérokra törő "rönó" nem kíván egy ilyen gépről elhíresülni. Pedig ők akartak 5000 €-s autót a népnek. Hát most itt van. Félre a billegő, féltengelygyenge, teliextrázott TRX fílinggel, és előre a román-francia testvériség új gyümölcsére! Csak nehogy megszeressem! Csigazabáló szőrőstalpú, akit szeretek? Lehetetlen. Aztán meglátom...

Öcsém! Ez két misi? Egyből beugrott mit lehet ennyiért kapni: mondjuk egy három éves (még a régi) Megane-t, egy ötéves Golfot, vagy egy négyéves Focust. Na, de azoknak van 3 éves garanciájuk (vagy 100ekm)? Ráadásul ez a sötét metálzöld szín mindig a szívem csücske volt. Üljünk be. Beférek! Kényelmes. 180 centi, és 100 kiló felett ez nem csekélység. Ja, és beférnék mögém.

A kocsiban található műanyagokra is igaz: óccsó. Így eccerűen, már ha valaki fogékony az ilyen nyelvi játékokra. Ez azt jelenti, hogy TESCO gazdaságos, autóban. Fogyasztható, strapabíró, de van aki sose tenne a bevásárlókocsijába… Persze az alkatrészek nagy része ismerős régebbi Renault modellekből (Clio, Megane, Twingo), mintha az ottani leggagyibb alkatrészekből kellett volna autót építeni. A másik oldalról viszont azt mondhatjuk, legalább kipróbált alkatrészek, elvégre tapasztalat van bőven arra nézvést, hogy ezek az alkatrészek bár nem szépek, de bírják a gyűrődést.

Természetesen némi kreatív(?) fejlesztést bele kellett tenni, és azt hiszem ezek amik borzasztóak: ajtó berántására kiképzett folytonossági hiány, digitális információs központ (pl azt méri, de minek?, hogy mióta jár az autó, óra helyett).

A fűtés és szellőzés megfelelő, igaz klímás kocsit teszteltem és nem tudtam visszafogni magam, amikor bejött a fagy. Az azért megfejtésre vár, hogy az első ablakra irányuló fűtés miért csak a szélvédő középső egyharmada alá fújja a meleget... No mindegy.

A csomagtartó ellenben hatalmas, és ráadásul teljes pótkerék van benne, kézközelben emelő-tekerő. A csomagtérből viszont nem lehet az utastérbe nyúlóan pakolni, bár a nagy keresztmerevítő legalább nagyon egyben tartja a Daciát.

Az ajtók kiképzése nagyon érdekes, hiszen e járműnél az ajtó lemeze szinte ráhajlik a tetőre, talán ezzel is nyújtva optikailag a kocsit. Igen ám, de ma reggelre leesett a hó! Ajtó kinyit, hó kocsiba és nyakba… A tervezők istene! El is kéne menni autózni!

Eddig szárazban nagyon szimpatikusan viselkedett a Logan, a legrosszabb kőszegi utcákat is feszesen, billegés nélkül simította, kanyarstabilitása is megfelelő volt. Indulás előtt ellenőriztem, hogy valóban téliek-e a gumik. NEM! Mégis, előre. Hát, ez nem olyan egyszerű. Az első három fokozat nagyon rövid, gondolom azért, hogy ezt a nem túl robbanékony motort is fel lehessen hajszolni a hegyre megpakoltan, míg a 4. és 5. fokozat hosszú, takarékos. No az első három fokozat a friss hóban ki is pörög… Kanyarodás? Ha jók az idegeid csak akkor ülj be mellém, mert 30-cal is kell a kézifék a biztos beforduláshoz… Én ilyet még nem értem. Tolja az orrát kicsit "srégvizavé", de kanyarodni azt nem! El is szörnyülködtünk a városban egy félórát e hihetetlen tapasztalatokkal. Arról már le is mondtam, hogy a "Hegyre" felmenjünk, elvégre illik egyben visszaadni a kocsit. Hát teljesen nem jött össze. A volt Park Szállótól tartottunk a Temető utca felé 2. fokozatban max. 30-cal, integettünk a hólapátolóknak és nézegettük a házakat. Enyhe balos, jöttem itt már 80-nal is, de a Dacia csak egyenesen. Gáz, kézifék, kormánymozdulatok, semmi. Padka. Ezt a dísztárcsát felejtsük el. Kormány kicsit elfelejtette hol a közép, de legalább nem húz. Remélem egy futómű állítás és egy új tárcsa megoldja. Viszont nem hagy békén a kisördög. Mi van, ha Tercsi nénje ott söpröget, és nem magas a padka? Combnyaktörés, nagyhalál? Ez azért elég gáz. KÉRJÜK SZEMÉLYGÉPKOCSIJÁT TÉLI GUMI NÉLKÜL HAVAS IDŐBEN NE HASZNÁLJA! Legalább én is megtanulom egy életre, hogy téli gumi nélkül nem kell jampizni!

Hát hol is tartottunk? A motorról még nem beszéltünk. Ez egy régi 4 hengeres 8 szelepes Renault motor. Cliók, 19-esek, Megane-ok szíve volt. Jó! Próbáltam az 1.6-ost is, de szerintem ez való ebbe a vasba. Nem villámgyors, de nem is illene ebbe a gépbe. Hihetetlen takarékos és hihetetlen strapabíró. Nem takarja minden irányból el valami kütyü, így a várhatóan spórolós gazdi nyugodtan tud olajat, gyertyát cserélni, egyébként meg úgysem kell piszkálni. A motortér szép nagy, könnyen lehet izzót újítani, hozzáférhető minden, egyszóval a kockalada után itt az új népnemzeti autólego. Bár ez sokkal jobban összeszereltnek és működőképesnek látszik. De ha mégis... A kartert alulról egy szép masszív vaslap is védi, mint ahogy az egész autón is érződik: nem 5 évre tervezték. Egyfajta békebeli érzés fog el. Egy autó, amit nem a klipsz színéhez terveztek, hanem használatra, hosszú távra.

Egyébként nagyon átgondoltnak tűnik a kocsi kiképzése, és amit az ember sokszor szenyáz, az annak köszönhető, hogy 5.000 €-ért, egy nagyon strapabíró gépet kellett kihozni. És ez bármennyire is fáj a konkurrenciának: SIKERÜLT! Hogy vennék-e ilyen kocsit magamnak? Remélem soha. Mert akkor egy pénzét nagyon beosztani kénytelen, várhatóan 10 évre vásároló, kisigényű átlagpolgárnak kellene lennem. Arra meg ki vágyik?

A-Z