Meghívó Közmeghallgatásra
Értesítem, hogy Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete 2013. október 31-én (csütörtökön) 17 órai kezdettel a Jurisics-vár lovagtermében KÖZMEGHALLGATÁST tart, amelyre ezúton tisztelettel meghívom.
A közmeghallgatás tárgya:
Az önkormányzat 2014. évi költségvetési koncepciója.
A közmeghallgatáson a lakosság és a helyben érdekelt szervezetek képviselői helyi közügyeket érintő kérdéseket és javaslatot tehetnek!
Huber László s. k.
polgármester
2014. évi költségvetési koncepciójáról
Az államháztartásról szóló 2011.évi CXCV. törvény alapján az önkormányzat 2014. évi költségvetési koncepcióját az alábbiak szerint terjesztem elő:
A koncepció kialakítása, előkészítése során – a végleges központi jogszabályok hiányából adódóan – több bizonytalansági tényező áll fenn.
A Kormány gazdaságpolitikai elképzelései:
A Kormány 2014- ben a bruttó a háztatások fogyasztásának 1,9%-os bővülésével, 2%-os reálkereset-emelkedéssel, és 2,4%-os inflációval számol. Az államadósság-mutató 77,4%-ról 76,9%-ra csökken a tör-vénytervezet szerint.
A Kormány gazdaságpolitikájának középpontjában az államháztartás stabilitásának megőrzése és Magyarország növekedési pályára állítása áll. A 2014. évi központi költségvetési törvénytervezetben kiemelt szerepet kap a rezsicsökkentés folytatása, a családi adókedvezmények kiterjesztése, a munkahelyvédelmi akcióterv intézkedései, illetve a köznevelésben részt-vevők illetményalapjának növelése.
Központi forrásból származó bevételek:
A 2014. évben az önkormányzati feladatellátás finanszírozási rendszere az előző évit követi, lényeges változás a finanszírozási struktúrában nem várható.
A 2014. évi központi támogatásokat az alábbiak szerint vettük figyelembe:
- Az általános működési támogatáson belül a településüzemeltetési, fenntartási feladatokhoz (zöldterület és közterület fenntartás, utak, hidak fenntartása, a közvilágítás és a köztemetők üzemeltetése) kapcsolódó támogatás az önkormányzat 2012. év végi statisztikai adatai, és a támogatások településkategóriák szerint meghatározott fajlagos összege alapján történik. Mivel pontos összegük nem ismert, az előző évi támogatással számoltunk. A központi költségvetés továbbra sem biztosít támogatást például a településtisztasági feladatok-ra.
Az önkormányzati hivatal támogatásánál a közös hivatal székhely települése jogosult a teljes támogatás igénylésére, az elismert szakmai létszám minimuma viszont a városoknál 2 fővel csökken. A közös hivatal fenntartásához így Velem és Bozsok önkormányzata csak a normatíva felett járul hozzá.
- A pénzbeli szociális ellátások hozzájárulásánál az előző évi összeggel számoltunk, az egyes jövedelem-pótló támogatások kiegészítésénél pedig a tervezett ki-adásokat vettük figyelembe.
- A fenti támogatásokat csökkenti a beszámítás összege, amelynél figyelembe veszik az önkormányzat adóerő-képességét is, így a beszámítás összege 61 729 E Ft-ról 42 699 E Ft-ra csökken.
- Az önkormányzat közvetlenül biztosítja a gimnáziumban és a Dr. Nagy L. EGYMI-ben a gyermekek napközbeni ellátását, ehhez a kedvezményes étkeztetés támogatásán túl kiegészítő támogatás kapcsolódik, azonban pontos összege nem ismert, így az előző évi támogatással számoltunk.
- A tartózkodás utáni idegenforgalmi adó bevételéhez forintonként 1,5 Ft támogatás kapcsolódik.
- A gépjárműadónál az átengedés mértéke továbbra is 40%.
- Az intézményi feladatok támogatásánál a könyvtári és közművelődési feladatokhoz az előző évivel azonos összegű fajlagos támogatás kapcsolódik. A múzeum támogatásánál a 2013. évi összeggel számoltunk.
- A többcélú társulás 2013. június 30-ával átalakult az új önkormányzati törvénynek megfelelő társulássá.
A központi törvénytervezet továbbra is tartalmaz ki-egészítő támogatást a jelenleg is társulásban ellátott szociális feladatok tekintetében, ezért a koncepcióban a jelenlegi intézményrendszerrel és a társulás további működésével számoltunk. A feladatellátásokhoz kapcsolódó támogatásokat ugyan a székhely önkormány-zat, azaz Kőszeg igényelheti, azonban - a jobb összehasonlíthatóság miatt - a koncepció számaiban csak az intézmények normatíva feletti támogatásának átadása szerepel a társulási megállapodásnak megfelelően megosztva.
A társulásnál tervezett feladatok finanszírozása:
- A köznevelés területén az óvodai ellátás finanszírozás során a szakmai jogszabályi előírások alkalmazásával a központi költségvetés biztosítja az óvodapedagógusok, és a munkájukat közvetlenül segítők kötelező illetményét és ezek járulékait, figyelembe véve a törvény nevelésszervezési paramétereit. Emellett kötött fel-használású támogatással járul hozzá az óvoda működtetéséhez. A pedagógusok új illetmény és előmeneteli rendszerét figyelembe véve a bértámogatás emelkedett az előző évihez képest.
A szociális területen az átmeneti és a napközbeni el-látásokhoz társult feladatellátás esetén ellátott arányosan többlettámogatás igényelhető. A bentlakásos ellátá-sok esetében a szakmai jogszabályokban előírt kötelező szakmai létszám kötelező illetményét és ezek járulékait, továbbá intézmény-üzemeltetési támogatást biztosít a központi költségvetés.
A költségvetési törvényjavaslat elvei alapján az intézményeknek egységes szempontrendszert határoztunk meg.
ALAPELVEK
Alapvető szempont volt a tervezésnél, hogy elsődlegesen a várható bevételeket vettük számba, hiszen a jogszabályok alapján fedezetlen kiadás, és működési hiány továbbra sem tervezhető.
A működés bevételi forrásai:
A működési saját bevételek az előző évi teljesítés alapján tervezettek, az intézményi saját bevételek, és a hatósági bevételek esetében további bővülés nem vár-ható.
A működési bevételek között a helyi adó bevételek hangsúlyos részt képviselnek, a teljesített bevételek alapján tervezett adóbevétel az előző évi szintet összességében 614 E Ft-tal haladja meg. (Koncepcióban: 358 308 E Ft) Az iparűzési adóalap 2012-ről 2013-ra jelentősen csökkent (12 345 725 E Ft-ról 11 386 362 E Ft-ra).
A működési kiadások tervezése:
Az önkormányzat számára elsődleges cél az intézményrendszer és az önkormányzat működőképessé-gének megőrzése, a kiadások tervezésénél ezt az elvet vettük figyelembe. A bevételek sajnos nem nyújtanak fedezetet az eddig teljesített kötelező és önként vállalt feladatokra
Kizárólag az intézményi és az önkormányzati kötelező feladatokat figyelembe véve a működésben 95 572 E Ft fedezethiány mutatkozik.
Az önként vállalt feladatok ellátása további 81 649 E Ft forrást igényelne a tavalyi szinten (Önkormányzat működési feladatai melléklet).
Összességében a működés forráshiánya 177 221 E Ft.
A működési mérleg a kötelező és az önként vállalt feladatokat is tartalmazza, azonban az önként vállalt feladatok ellátása kizárólag forrásbővülés esetén, az intézményi és az önkormányzati kötelező feladatok elégséges forrásának biztosítása után lehetséges.
A személyi juttatásoknál a központi bértábla emelkedése nem várható, kivéve a pedagógus munkaköröket, így a jelenleg érvényben lévő bértábla szerinti illetményekkel számoltunk. A pedagógusok illetményemelkedését, amely a minimálbér összegéhez kötött, a terve-zésnél figyelembe vettük. A minimálbér összege még nem ismert, a koncepcióban 4%-os emelkedéssel számoltunk minden intézményben.
A rendszeres személyi juttatásokat személyenként vettük figyelembe a bértábla alapján. Az alapilletmények előirányzata a tervezetben 95 %-os szinten szerepel. A pótlékok köre nem bővült. A kötelező átsorolásokat, és az egyéb törvény szerinti kötelező juttatásokat figyelembe vettük. A nem rendszeres személyi jut-tatások között adható juttatások nem szerepelnek, egyéb juttatások a 2013. évi szinten tervezettek.
1. A köztisztviselők illetményalapja várhatóan nem változik. A polgármesteri hivatal személyi kiadásainál az átsorolásokkal számoltunk, az egyéb béren kívüli juttatások tekintetében a 2013. évi mértékkel számoltunk.
A hivatalnál a létszám következő bővülésével számoltunk:
- 1 fő átvételét terveztük a társulástól, aki továbbra is munkaszervezeti feladatokat lát el (jelenleg is pénz-ügyi területen dolgozik, de 2014-ben már pályázatból nem finanszírozott). A közös önkormányzati hivatal költségvetési engedélyezett létszámkerete 1 fővel emelkedik.
- A társulás munkaszervezeti feladatainak ellátására pénzügyi területen szükség lenne további 1 fő foglalkoztatására, továbbá 0,5 fő foglalkoztatására a szervezési feladatok tekintetében. A munkaszervezeti fel-adatokhoz így az előző évi 6 978 E Ft-tal szemben 9 120 E Ft hozzájárulást kellene fizetni.
- A közterületek felügyeletét további 2 fő közterület felügyelő látná el, és 0,5 fővel biztosítható lenne a titkárnői feladatok ellátása (osztott munkakörben a társulás szervezési ügyintézője lenne), mindez 8 800 E Ft többletköltséget jelentene.
A képviselő-testület támogató döntése esetén a költségvetésbe a létszám bővítése beépülne.
2. Az önkormányzatnál a TÁMOP pályázat keretében foglalkoztatott 4 fő további 6 havi foglalkoztatását vettük figyelembe. A vár esetében pedig a pályázat és a tovább foglalkoztatás lezárulásával szükség van 3 fő foglalkoztatására az addig a pályázatból fedezett munkakörökben.
A munkaadói járulékok változatlanul 27%-kal terhe-lik a munkaadókat.
3. A dologi kiadásoknál alapelvként a várható teljesítést vettük figyelembe, a források elégtelensége nem teszi lehetővé a dologi kiadások emelését. A városüzemeltetési feladatoknál a 2012. évi kiadással terveztünk (106 680 E Ft).
4. A társulás által fenntartott intézményeknél a normatíván felüli önkormányzati támogatásról kell majd döntést hozni, hiszen a fenntartás a társulásnál marad. A 2014. évi költségvetést a kő-szegi önkormányzat által fenntartott és finanszírozott intézményeknél egységes elvek alkalmazásával kell tervezni, azaz az alapilletmények előirányzatának tervezése 95%-on történhet, nem rendszeres juttatások között adható juttatások nem szerepelhetnek, illetve a dologi kiadások - beleértve a közüzemi költségeket is - az előző évi szinten, emelés nélkül tervezhetők.
5. A gyermekétkeztetési feladatoknál az ellátottak számának változásával, valamint 5% nyers-anyagnorma emeléssel terveztünk az önkormányzati körben ellátott feladatoknál, illetve a társulásban finanszírozott intézményeknél is. A költségvetés tervezésénél az önkormányzati rendeletben elfogadott nyersanyagnormát kell figyelembe venni.
6. A szociális ellátások tervezésénél az ellátotti kör változását vettük figyelembe.
7. Az év közbeni esetleges vis maior helyzetek kezelésére, és az intézmények pályázatainak saját erejére 3 000 E Ft összegű céltartalék képzése elengedhetetlenül szükséges.
8. A vagyonhasznosítással kapcsolatos költségek fedezetére 3 000 E Ft összegű céltartalék képzése szükséges.
9. A likviditás biztosítására továbbra is szükséges 70 000 E Ft folyószámla-hitelkeret.
10. A fejlesztési tervek meghatározásánál számba kell venni, hogy mennyi fejlesztési forrás áll rendelkezésre (4. számú melléklet). Fontos szempont a fejlesztési bevételek és kiadások összhangja, mely a tervezetben nem biztosított, a fejlesztés hiánya 7 786 E Ft. A bevételi oldalon a vagyonhasznosítás bevétele tovább nem növelhető, így vagy a bevételi forrásokat kell növelni, vagy a kiadási oldalon kell csökkenteni az igényeket.
A lehetőségek figyelembe vételével a fejlesztési ki-adások területén a már megkezdett beruházások szerepelnek elsődlegesen.
Az önkormányzat forrásai minden fejlesztési elképzelés megvalósításához elégtelenek, de a megjelölt fel-adatokra vonatkozóan megkötött szerződéssel rendel-kezünk, vagy képviselő-testületi döntés van rájuk. A további tételek is fontos fejlesztéseket, felújításokat jelentenek, például az Ambró Gy. utca csapadékvíz és talajvíz elvezetési rendszerének kiépítése, amelynek megvalósítása pályázat nélkül nem lehetséges.
A felújítási és fejlesztési kiadások között ismét szerepel az új egészségház építése, valamint a hozzá kapcsolódó közművek és út kiépítése, amelyhez további külső támogatás bevonása szükséges, végső esetben hitel felvételére is sor kerülhet.
Kistérségi közlekedési fejlesztések megvalósításához tervezzük pályázat (100 %-os támogatási aránnyal) be-nyújtását, amelynek keretében többek közt a gyalogát-kelőhelyek kiépítése is megtörténhet.
A hiteltörlesztések esetében már az adósságkonszolidáció utáni törlesztési összeg szerepel a kötvénykibocsátással kapcsolatosan, illetve 2014-ben lejár a 40 lakás építéséhez, illetve a Királyvölgyi vízellátás bővítésére felvett hosszú lejáratú hitelünk is.
A költségvetés egyensúlyának biztosításához szükséges a működési kiadások jelentős visszafogása, elengedhetetlen a saját bevételek növelése, valamint a fejlesztés egyensúlya.
Kőszeg, 2013. október 20.
Huber László s. k.
polgármester
HATÁROZATI JAVASLAT
1. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az önkormányzat 2014. évi koncepcióját, és annak alapelveit elfogadja, és elrendeli a 2014. évi költségvetés összeállításánál ezek betartását.
2. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete elrendeli a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal létszámának emelését 2014. január 1-jétől 1,5 fővel a társulás munkaszervezeti feladatainak ellátására, amelyből 1 fő a pénz-ügyi és gazdálkodási osztály, 0,5 fő pedig a szervezési osztály létszámához tartozik.
3. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete elrendeli a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal létszámának emelését 2014. január 1-jétől 2,5 fővel, amelyből 2 fő közterület felügyelő a városfejlesztési és üzemeltetési osztály, 0,5 fő pedig a szervezési osztály létszámához tartozik.
Felelős: Huber László, polgármester
Határidő: folyamatos
Bizottsági javaslatok
A Városfejlesztési, Idegenforgalmi, Környezetvédelmi és Rendészeti Bizottság az előterjesztést megtárgyalta, az 1. határozati javaslatot elfogadásra ajánlja a képviselő-testületnek.
A 2. határozati javaslathoz módosító javaslatként elhangzott, hogy a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal létszámának emelése 1,5 fővel a költségvetési rendelet elfogadását követően, egy év határozott időtartamra szóljon. A módosító indítványt a bizottság elfogadásra ajánlja a képviselő-testületnek.
A 3. határozati javaslathoz módosító javaslatként elhangzott, hogy a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal létszámának emelését 1,5 fővel javasolja a költségvetési rendelet elfogadását követően, amelyből 1 fő közterület felügyelő a városfejlesztési és üzemeltetési osztály, 0,5 fő pedig a szervezési osztály létszámához tartozik. A módosító indítványt a bizottság elfogadásra ajánlja a képviselő-testületnek.
A Kulturális, Oktatási, Szociális, Egészségügyi és Sport Bizottság az előterjesztést megtárgyalta. az 1. határozati ja-vaslatot elfogadásra ajánlja a képviselő-testületnek.
A 2. határozati javaslathoz módosító javaslatként elhangzott, hogy a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal létszámának emelése 2014. január 1-jétől 1,5 fővel 2014. december 31-ig határozott időtartamra szóljon. A módosító indítványt a bizottság elfogadásra ajánlja a képviselő-testületnek.
A 3. határozati javaslathoz módosító javaslatként elhangzott, hogy a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal létszámának emelését 2014. január 1-jétől 1,5 fővel javasolja, amelyből 1 fő közterület felügyelő a városfejlesztési és üzemeltetési osztály, 0,5 fő pedig a szervezési osztály létszámához tartozik. A módosító indítványt a bizottság elfogadás-ra ajánlja a képviselő-testületnek.
A Pénzügyi, Jogi és Vagyonügyi Bizottság az előterjesztést megtárgyalta, az 1. határozati javaslatot elfogadásra ajánl-ja a képviselő-testületnek.
A 2. határozati javaslathoz módosító javaslatként elhangzott, hogy a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal létszámának emelése 1,5 fővel a költségvetési rendelet elfogadását követően, egy év határozott időtartamra szóljon. A módosító indítványt a bizottság elfogadásra ajánlja a képviselő-testületnek.
A 3. határozati javaslathoz módosító javaslatként elhangzott, hogy a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal létszámának emelését 1,5 fővel javasolja a költségvetési rendelet elfogadását követően, amelyből 1 fő közterület felügyelő a városfejlesztési és üzemeltetési osztály, 0,5 fő pedig a szervezési osztály létszámához tartozik. A módosító indítványt a bizottság elfogadásra ajánlja a képviselő-testületnek.
Korábbi hírek
- 2024-11-22 - Szent Imre templom megáldása
- 2024-11-21 - 63. Nemzetközi Sporttörténeti Konferencia
- 2024-11-21 - Adventi dióhéj koncert
- 2024-11-20 - ADVENTI BÜTYKÖLDE FELNŐTTEKNEK, CSALÁDOKNAK
- 2024-11-19 - Tájékoztatás 4. körzet rendelés 2024. novembertől
- 2024-11-19 - Tekintetek a nagyvilágból
- 2024-11-18 - 35 éves a Hajnalcsillag Néptáncegyüttes
- 2024-11-18 - 2869_28 hrsz. telek
- 2024-11-18 - 2975_110
- 2024-11-18 - Advent a Natúrparkban...ahogy mi szeretjük
- 2024-11-17 - Új Borkirálynő
- 2024-11-16 - LEGYÜNK ISMERŐSÖK! 4.
- 2024-11-15 - Néhai Strauss Gusztávné hagyatéka
- 2024-11-15 - Hangok az égből
- 2024-11-15 - Szezonzáró Sport Buli
- 2024-11-15 - Online ingyenes színházi előadásvetítés
- 2024-11-14 - Na végre! - Beleznay Endre önálló estje
- 2024-11-14 - Székely László, volt kőszegi apátplébános
- 2024-11-12 - Tájékoztatás mezőgazdasági összeírásról
- 2024-11-12 - ÉRTÉKEK NYOMÁBAN - Vasi irodalmi értékek nyomában